Поврзи се со нас

Вести

Како да ги подучите децата на медиумска писменост и зошто е тоа многу важно?

Живееме во ера во која информациите се на дофат со само еден допир со прстот, но со овој лесен пристап доаѓа наплив од медиумски содржини, што може да доведе до забуни, заблуди, дезинформираност. За нашите деца, кои растат во ова дигитално време, предизвикот е уште поголем, што не‘ носи до важноста на медиумската писменост.

Објавено

на

Медиумската писменост не е само конзумирање содржина; се работи за разбирање, анализирање и интеракции. Тоа им дава можност на децата да имаат правилен пристап кога се движат низ огромната количина медиумски содржини со кои секојдневно се среќаваат. Со оваа вештина, децата можат критички да ги анализираат овие пораки, правејќи разлика помеѓу веродостојноста на изворите и погрешните информации. Тие учат да го преиспитуваат се‘ она што го гледаат и слушаат, наместо да го прифаќаат во номинална вредност.

Како родители, вие играте клучна улога во подучувањето на медиумската писменост на вашите деца. Вие ги водите додека го учат светот околу нив, а медиумското опкружување е значаен дел од тој свет. Подучувањето медиумска писменост е проактивен начин за заштита на вашето дете од потенцијалните опасности на медиумите, истовремено опремување со алатки за ефективно и одговорно да ги користи медиумите.
Во ова статија, темелно ќе ја истражиме медиумската писменост: што е тоа, зошто е од суштинско значење за децата и како можете да ја научите. Исто така, ќе обезбедиме практични активности и ресурси што можете да ги користите за да ги надградите вештините за медиумска писменост кај вашите деца. Да се нурнеме во оваа фасцинантна и витална тема!

1. Што е медиумска писменост?

Да почнеме со разоткривање на поимот „медиумска писменост“. Во суштина, медиумската писменост е способноста за одговорен пристап, анализа, оценување и креирање медиумска содржина. Тоа е повеќеслоен концепт кој оди подалеку од едноставно разбирање на она што го читаме или гледаме. Ги опфаќа вештините за критичко размислување потребни за декодирање, интерпретирање и испитување на информациите што ни се презентирани преку различни медиумски платформи.[1]

Медиумски пејзаж за деца

Децата денес растат во свет кој е сè позаситен од медиумите. Од телевизиски емисии и филмови до постови на социјалните мрежи и интернет блогови – нема бегање од влијанието на медиумите врз младите умови. Овие платформи не само што обезбедуваат забава, туку и ги обликуваат перцепциите, влијаат на мислењата и суптилно го водат однесувањето. Разбирањето на ова влијание е составен доста важен дел од медиумската писменост.

Телевизијата, на пример, со своите привлечни визуелни наративи, може да го обликува разбирањето на децата за општествените норми и очекувања. Интернетот, од друга страна, нуди огромни количини на информации со кликнување на едно копче, но не сите се сигурни или соодветни за возраста. Подемот на социјалните медиуми дополнително го искомплицира медиумскиот пејзаж, замаглувајќи ги границите помеѓу реалноста и виртуелноста, јавниот и приватниот простор.[2]

Клучни вештини за медиумска писменост

Сега, ајде да зборуваме за специфичните вештини и знаења што ја сочинуваат медиумската писменост. Но, прво, важно е да се потенцира дека медиумската писменост не е само да се биде скептичен или да се гледа со недоверба кон медиумите. Наместо тоа, се работи за поттикнување љубопитен и аналитички начин на размислување кој ги преиспитува и истражува медиумските пораки.

• Разбирање на пристрасноста: секоја медиумска содржина, намерно или ненамерно, носи одредено ниво на пристрасност. Учењето на децата да ја препознаат оваа пристрасност им помага да ги гледаат медиумските содржини од различни перспективи и да формираат сопствени информирани мислења.
• Евалуација на изворите: Во ерата на лажни вести и дезинформации, од клучно значење е децата да научат како да разликуваат сигурни извори од неверодостојни. Ова вклучува проценка на кредибилитетот на авторот, проверка на датумот на објавување и вкрстување на информации.
• Препознавање на убедливи техники: медиумските содржини често користат убедливи техники за да ги поколебаат емоциите или мислењата на гледачите. Свесноста за овие техники им овозможува на децата да се вклучат во медиумските содржини без да бидат под прекумерно влијание.[3]

Додека се движиме низ нашиот сеопфатен водич, запомнете дека учењето за медиумска писменост не е еднократно. Тоа е тековен процес кој се развива со зголемената изложеност на детето на различни форми на медиуми. Клучот лежи во одржување на отворена комуникација и создавање на средина која поттикнува прашања и дискусии за медиумските содржини.

Референци:
1. Центар за медиумска писменост. (н.д.). Медиумска писменост: дефиниција и повеќе.
http://www.medialit.org/reading-room/media-literacy-definition-and-more.
2. Детско здравје. (2019). Научете ги децата да бидат паметни за социјалните медиуми.
https://kidshealth.org/en/parents/social-media-smarts.html
3. Медиуми за здрав разум. (2020). Вести и медиумска писменост.
https://www.commonsense.org/education/digital-citizenship/topic/news-and-media-literacy.

2. Зошто да ги учиме децата на медиумска писменост?

Веќе утврдивме што е медиумска писменост и кои се нејзините компоненти. Но, зошто е важно децата конкретно да се едуцираат за тоа? Ова прашање нè носи до следната фаза од нашата дискусија. Ајде да истражуваме во разбирањето на потенцијалните негативни ефекти на медиумите врз децата, способноста за зајакнување на медиумската писменост и нивните долгорочни придобивки.

Потенцијални негативни ефекти на медиумите врз децата

Децата се природно љубопитни, често се привлечени од живописни екрани, од лесно заразни мелодии и привлечени од приказни кои медиумите мајсторски ги изработуваат. Сепак, негативната страна на ова може да биде доста сериозна. На пример, медиумите, посебно социјалните мрежи можат да создадат нереални очекувања во главите на децата. Од совршениот начин на живот прикажан во ТВ емисиите до претерани достигнувања истакнати на платформите на социјалните медиуми, децата може да се чувствуваат под притисок да мора да одговараат на овие стандарди, што доведува до анксиозност и ниска самодоверба.

Покрај ова, дезинформациите се уште една значајна грижа. Интернетот е преполн со неточни или погрешни содржини. Без соодветно водство, децата може да веруваат и да ги интернализираат таквите информации. Згора на тоа, изложеноста на несоодветна содржина може да има штетни ефекти, да влијае врз нивното ментално здравје и севкупниот развој.

Способноста за зајакнување на медиумската писменост

Медиумската писменост може да послужи како моќна алатка за да им помогне на децата да се справат со овие предизвици. Поучувајќи ги како критички да ги анализираат медиумските содржини, им даваме овластување да донесуваат информирани одлуки. Тие учат да прават разлика помеѓу факти и мислења, меѓу веродостојни извори и сомнителни. Оваа вештина не е применлива само за нивните медиумски интеракции; тоа е корисно за нивните академски определби, па дури и за нивните идни кариери.

Освен тоа, медиумската писменост им помага на децата да развијат силни вештини за критичко размислување. Тие се охрабрени да испрашуваат, да испитуваат и да не прифаќаат информации во номинална вредност. Следствено, тие се поотпорни на манипулации. Тие можат да препознаат кога медиумската порака се обидува да влијае врз нив и можат поефикасно да се спротивстават на таквите обиди.

Долгорочни придобивки од медиумската писменост

Учењето на децата за медиумска писменост не е само справување со сегашните предизвици; се работи и за нивна подготовка за иднината. Вештините што ги стекнуваат преку медиумската писменост имаат неколку долгорочни придобивки. На пример, нивното разбирање за тоа како се креираат медиумските пораки може да ги подобри нивните комуникациски вештини. Тие можат поефективно да ги пренесат своите идеи, и да станат подобри раскажувачи и убедувачи.

Згора на тоа, медиумската писменост може да ги насочи децата кон поздрави навики за медиумско консумирање. Тие стануваат поселективни за тоа што консумираат и колку време поминуваат на различни платформи. Покрај тоа, тие стануваат одговорни дигитални граѓани, почитувајќи ја приватноста на другите, избегнувајќи сајбер малтретирање и позитивно придонесуваат за онлајн просторите.

Во свет кој се повеќе го водат дигиталните медиуми, овие вештини не се само добри за поседување; тие се суштински и тие се предност. И колку порано децата почнат да ги развиваат, толку подобро ќе бидат опремени да се справат со предизвиците и можностите на дигиталната ера.

3. Како да ги научиме децата на медиумска писменост

Во претходниот дел, разговаравме зошто подучувањето на медиумската писменост на децата е од суштинско значење. Ги истакнавме потенцијалните негативни ефекти на медиумите врз децата и како медиумската писменост може да ги поттикне да донесуваат информирани одлуки. Сега да го префрлиме нашиот фокус на тоа како родителите можат ефективно да подучуваат медиумска писменост.

Создавање средина богата со медиуми која поттикнува дискусија и ангажман

Првиот чекор во подучувањето за медиумска писменост е да се создаде средина богата со медиуми која поттикнува креативен разговор и активно ангажирање. Ова не значи неограничен пристап до сите форми на медиуми. Наместо тоа, изберете разновидна медиумска содржина соодветна на возраста која може да ја поттикне нивната љубопитност и да предизвика размислување. На пример, кратки документарни филмови, едукативни емисии или сегменти од вести дизајнирани за деца би можеле да бидат одличен почеток. Целта е да се обезбедат можности за децата да комуницираат со различни медиумски формати, да поставуваат прашања и да ги споделат своите размислувања и мислења.

Поставување насоки и граници за медиумска употреба

Иако е важно децата да се изложуваат на медиумите, подеднакво е клучно да се постават граници. Без јасни упатства, децата може да развијат нездрави медиумски навики, како што е прекумерното време пред екранот, што може да доведе до проблеми како што се лишување од сон или намалена физичка активност. Родителите треба да воспостават правила за тоа кога и колку долго може да се консумира интернетот. Исто така, корисно е да се демонстрираат добри навики за користење медиуми – запомнете, децата учат повеќе од она што го гледаат отколку од она што им е кажано. Конечно, размислете за спроведување на време „без интернет“, како за време на семејните оброци, за да се промовира рамнотежа и да се поттикне интеракцијата лице в лице.

Да ги научиме децата да поставуваат прашања и да ги анализираат медиумските пораки

Сржта на медиумската писменост лежи во способноста за критичка анализа на информациите што се презентираат. Започнете со тоа што ќе му покажете на вашето дете како да ја идентификува целта на пораката – дали е да информира, убеди или забавува? Разговарајте за тоа како медиумите можат да користат различни техники како што се емоционална привлечност или поддршка на познати личности за да влијаат на нивната публика. Охрабрете ги вашите деца да се сомневаат во веродостојноста на изворите и да ги проверуваат информациите кога се сомневаат. Запомнете, не се работи за тоа да им кажувате што да мислат, туку да ги научите како да размислуваат.

Да заклучиме, подучувањето за медиумска писменост е практичен, тековен процес кој бара трпение и посветеност од родителите. Но, наградите – да им дадете сила на вашите деца да се движат низ дигиталниот свет со самодоверба и реален скептицизам – вредат за трудот. Во следниот дел, ќе разговараме за ангажираните активности и ресурси што можете да ги користите за да го направите образованието за медиумска писменост забавно и ефективно за вашето дете.

4. Ангажирање на активности и ресурси за предавање медиумска писменост

Како што навлегуваме подлабоко во начинот на подучување на медиумската писменост, ќе пренесеме некои практични активности и ресурси кои може да се користат за да се вклучат децата и да се направи нивното учење поинтерактивно и забавно. Клучот овде е да се одржуваат овие активности соодветни на возраста. Исто така, важно е да разговарате за различни примери на медиуми со вашите деца за да го подобрите нивното разбирање.

Користење на примери за медиуми соодветни на возраста

Еден од најефикасните начини за подучување на медиумска писменост е со користење медиумски примери од секојдневниот живот на децата. Тоа може да бидат телевизиски емисии, реклами, објави на социјалните мрежи или вести. За помладите деца, можете да изберете популарно цртано шоу за да објасните како се прикажуваат ликовите или како се градат приказните. За поголемите деца, може да анализирате хаштаг во тренд на социјалните мрежи, вирално видео или вест. Заедничката дискусија за овие примери им помага на децата да разберат како се креираат медиумските пораки и како можат критички да ги толкуваат.

Сценарија за играње улоги

Сценаријата за играње улоги исто така можат да бидат моќна алатка во наставата за медиумска писменост. На пример, може да создадете сценарио каде едно дете ја игра улогата на медиумски продуцент кој треба да создаде убедлива реклама. Останатите деца потоа можат да ја анализираат и критикуваат рекламата. Оваа вежба не само што им помага на децата да ги разберат техниките што се користат во медиумската продукција, туку и го поттикнува критичкото размислување и активното ангажирање.

Препорачуваме образовни веб-страници, апликации и игри

Има изобилство на образовни ресурси достапни на интернет кои можат да помогнат во вашите напори да научите медиумска писменост. Веб-страниците како Common Sense Media или News Literacy Project нудат водичи, планови за часови и други ресурси за родителите и воспитувачите. Апликациите како Mind Over Media им овозможуваат на корисниците да ја оценуваат убедливоста на различни реклами. Игрите како „Проверка на реалноста“, која им овозможува на играчите да ја тестираат нивната способност да идентификуваат лажни вести, исто така можат да бидат забавни и високо едукативни. Овие ресурси го прават учењето за медиумската писменост интерактивно и пријатно за децата.

Запомнете, целта не е да се заштитат децата од медиумите, туку да се научат да се движат по нив со разбирање и проникливост. Со користење на примери за медиуми соодветни на возраста, сценарија за играње улоги и образовни ресурси, можете да им помогнете на вашите деца да станат пописмени за медиумите. Ова ќе ги поттикне да размислуваат критички, да донесуваат информирани одлуки и да станат одговорни дигитални граѓани.

5. Заклучок и Повик за акција

Како што го заокружуваме овој сеопфатен водич, ајде да размислиме за клучната улога на медиумската писменост во обликувањето на развојот на нашите деца. Во денешното дигитално доба, да се биде медиумски писмен не е само предност; тоа стана неопходност. Способноста да се движи низ огромни количества информации, да ги разликува фактите од заблудите и да донесува информирани одлуки се вештини што му се потребни на секое дете.

Медиумската писменост им помага на децата да изградат отпорност на манипулации, да развијат вештини за критичко размислување и да формираат информирани мислења. Тоа им помага да станат одговорни дигитални граѓани кои можат позитивно и безбедно да се вклучат во различни медиумски платформи. Придобивките се долгорочни, кои се протегаат надвор од само подобрената комуникација и подобрите навики за конзумација на медиуми. Тоа го обликува начинот на кој тие комуницираат со светот, и онлајн и офлајн.

Родителите, како примарни влијателни лица и воспитувачи, имаат клучна улога во подучувањето на нивните деца да ги постигнат овие вештини. Започнете со поттикнување во средина богата со медиуми, во домот, каде ќе се отовори ангажирање и квалитетна дискусија. Поставете граници за медиумска употреба. Научете ги вашите деца да го преиспитуваат она што го гледаат и слушаат во медиумите, критички да ги анализираат пораките и да ја проверуваат веродостојноста на изворите.

Преземање на следниот чекор

Ве повикуваме да го направите следниот чекор во патувањето за медиумско образование на вашето дете. Нема подобро време од сега да започнете со спроведување на некои од стратегиите предложени во овој водич. Запомнете, целта не е да се заштитат децата од медиумите; Наместо тоа, треба да ги опремиме со вештини за интелигентно и одговорно да ги користат медиумите.

Дополнителни ресурси

Има многу ресурси на располагање за да ги помогнете вашите напори. Вклучете ги вашите деца со медиумски примери соодветни на возраста, иницирајте дискусии и користете сценарија за играње улоги за да ги вежбате вештините за медиумска писменост. Направете учење забавно и интерактивно со едукативни веб-локации, апликации и игри кои промовираат медиумска писменост.

Размислете за истражување на платформи како Common Sense Media и Reality Check, кои нудат многу ресурси соодветни на возраста за родителите и децата. Може да погледнете и онлајн курсеви или работилници кои се фокусираат на медиумската писменост. Тие можат да обезбедат вредни сознанија и практични стратегии за да ви помогнат ефективно да се движите низ ова патување.

Како заклучок, моќта да обликувате одговорни, критични и информирани идни дигитални граѓани лежи во ваши раце. Започнете денес, а медиумската писменост да стане приоритет во образованието на секое дете.

Дали ви се допадна оваа статија?

 

Сподели ја веста:

Маркетинг

Advertisement
Advertisement

Огласи за вработување:

ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2024пред 11 часа

Стојаноска: Промените ќе се случат на 8-ми мај, со уште поголема поддршка за бројот 2

ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2024пред 12 часа

Нешковска: Да ја движиме државата напред наместо да ја блокираме, ве охрабрувам да го дадете гласот за поддршка на бројот 1

ИЗБОРИ 2024пред 17 часа

Утре гласаат 11.123 болни и немоќни лица за претседателските и 11.225 за парламентарните избори

ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2024пред 18 часа

СДСМ организираше велигденска забава на плоштадот во Гостивар

ИЗБОРИ 2024пред 21 час

Право на глас на вториот круг од претседателските избори имаат 1.814.317, а на парламентарните 1.815.350 граѓани

Здравје и убавинапред 21 час

Етерични масла против алергии

ИЗБОРИ 2024пред 22 часа

Вечерва на полноќ настапува предизборен молк

Гостиварпред 23 часа

Новата седмица почнува со сонце, ќе продолжи со дожд и ветер

Вестипред 24 часа

Денес е Ѓурѓовден, празник во слава на природата и животот

Гостиварпред 1 месец

Света архијерејска Василиева литургија во Гостивар со гости од Србија и чин на ракоположување

Гостиварпред 2 месеци

Со љубов и почит кон корените – „Танец“ одржа концерт во Гостивар

Гостиварпред 4 месеци

Водици 2024 Гостивар: Осветени водите на Вардар – Бог се јави, Навистина се јави!

Гостиварпред 4 месеци

Ангелчињата во Гостивар го најавија Христовото раѓање-Бадникова поворка 2024

Спортпред 5 месеци

По првиот круг од сезоната КК Гостивар „виси“ на 8-та позиција на табелата

Спортпред 5 месеци

Кехинде од пенал му пресуди на Македонија Ѓорче Петров 1-0

Гостиварпред 8 месеци

Стефановски: Гостивар одличен како домаќин и публика, благодариме од срце!

Спортпред 8 месеци

ФК Гостивар загуби на домашен терен од Силекс 1-2

Гостиварпред 9 месеци

Осветена црквата „Св.Климент Охридски“ во Пожаране: Да го чуваме православието, секој храм е парче небо на земјата!

Advertisement

Популарно изминативе 100 дена